Nyt signalsystem ændrer S-togskøreplan mellem Jægersborg og Hillerød
Når køreplanen for S-banen i 2017 træder i kraft den 30. januar, vil det være med længere køretider på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg, end i den først offentliggjorte køreplan. Øvrige strækninger berøres ikke
Når køreplanen for S-banen i 2017 træder i kraft den 30. januar, vil det være med længere køretider på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg, end i den først offentliggjorte køreplan. Øvrige strækninger berøres ikkeDen længere køretid mellem Hillerød-Jægersborg er på 1 til 5 minutter i begge retninger.
Strækningen mellem Hillerød og Jægersborg er den første strækning på S-banen hvor det nye signalsystem, CBTC, er i drift.
Ændringen i køreplanen skyldes, at der på strækningen har været problemer med togenes nedbremsning på glatte skinner, hvorfor Banedanmark har indført en restriktion , som medfører længere køretid for togene.
"Vi beklager, at vi må ændre i køreplanen for Nordbanen. Vi ved, at der i forvejen er trukket veksler på passagerernes tålmodighed i forbindelse med indførelsen af det nye signalsystem. Da vi udarbejdede S-banens nye køreplan for 2017 forudsatte vi, at vi ville være nået længere, med at få klargjort CBTC-systemet til den danske S-bane," siger Søren Boysen, Teknisk direktør i Banedanmark.
"Efter tre tilfælde med glatte skinner har vi indført en restriktion, som betyder, at CBTC-systemet bremser togene tidligere, og over en længere strækning end hidtil. Den øgede tid til nedbremsningen gør, at køretiderne i den nye, lidt strammere, køreplan mellem Jægersborg og Hillerød desværre ikke kan holde," siger Søren Boysen.
Hvad er der sket?
I forbindelse med kørsel på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød var der i oktober to og i november et tilfælde, hvor tog i automatisk CBTC-drift på grund af glatte skinner ikke blev bremset som forudsat og derfor overskred CBTC-systemets indbyggede sikkerhedsafstand.
"Der var ikke tale om hændelser, der bragte hverken passagerer eller materiel i fare, men togene må ikke køre for langt. Derfor har vi nu indstillet CBTC-systemet til at begynde nedbremsningen så tidligt, at togene med sikkerhed stopper, når de skal. Det gjorde vi den 4. november, og siden har der ikke været lignende problemer," tilføjer Søren Boysen.
Togene på Nordbanen vil fortsætte med at bremse tidligere end hidtil - og dermed langsommere - indtil videre.
"Vi arbejder nu sammen med systemets leverandør, Siemens, om at finde en fremadrettet løsning. DSB vil naturligvis også være inddraget," siger Søren Boysen.
Den reviderede køreplan mellem Jægersborg og Hillerød vil fremgå af rejseplanen.dk
For yderligere information kontakt Banedanmark på tlf: 8234 1313
Strækningen mellem Hillerød og Jægersborg er den første strækning på S-banen hvor det nye signalsystem, CBTC, er i drift.
Ændringen i køreplanen skyldes, at der på strækningen har været problemer med togenes nedbremsning på glatte skinner, hvorfor Banedanmark har indført en restriktion , som medfører længere køretid for togene.
"Vi beklager, at vi må ændre i køreplanen for Nordbanen. Vi ved, at der i forvejen er trukket veksler på passagerernes tålmodighed i forbindelse med indførelsen af det nye signalsystem. Da vi udarbejdede S-banens nye køreplan for 2017 forudsatte vi, at vi ville være nået længere, med at få klargjort CBTC-systemet til den danske S-bane," siger Søren Boysen, Teknisk direktør i Banedanmark.
"Efter tre tilfælde med glatte skinner har vi indført en restriktion, som betyder, at CBTC-systemet bremser togene tidligere, og over en længere strækning end hidtil. Den øgede tid til nedbremsningen gør, at køretiderne i den nye, lidt strammere, køreplan mellem Jægersborg og Hillerød desværre ikke kan holde," siger Søren Boysen.
Hvad er der sket?
I forbindelse med kørsel på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød var der i oktober to og i november et tilfælde, hvor tog i automatisk CBTC-drift på grund af glatte skinner ikke blev bremset som forudsat og derfor overskred CBTC-systemets indbyggede sikkerhedsafstand.
"Der var ikke tale om hændelser, der bragte hverken passagerer eller materiel i fare, men togene må ikke køre for langt. Derfor har vi nu indstillet CBTC-systemet til at begynde nedbremsningen så tidligt, at togene med sikkerhed stopper, når de skal. Det gjorde vi den 4. november, og siden har der ikke været lignende problemer," tilføjer Søren Boysen.
Togene på Nordbanen vil fortsætte med at bremse tidligere end hidtil - og dermed langsommere - indtil videre.
"Vi arbejder nu sammen med systemets leverandør, Siemens, om at finde en fremadrettet løsning. DSB vil naturligvis også være inddraget," siger Søren Boysen.
Den reviderede køreplan mellem Jægersborg og Hillerød vil fremgå af rejseplanen.dk
For yderligere information kontakt Banedanmark på tlf: 8234 1313