Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København

Renere luft og mindre støj er nu en realitet for passagerer på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. For i dag kører der klimavenlige eltog på strækningen, efter at Banedanmark har gjort jernbanen klar til de eldrevne tog.
Det vil sige, at der langs banen er sat kørestrømsmaster og køreledninger op, som forsyner toget med strøm under rejsen, og signalerne er gjort klar til kørestrømmen.
"Vi investerer i disse år massivt i jernbanen, og elektrificeringen er en helt central del af fremtiden. Det handler både om køreledninger ude på strækningerne, men også en omstilling fra aldrende dieseltog til moderne elektriske tog. Det får passagererne og beboerne mellem Holbæk og Roskilde nu glæde af. Og udover at toget bliver mere grønt, giver det også hurtigere rejsetider og mulighed for at indsætte mere driftsstabile tog," siger transportminister Thomas Danielsen.
DSB indsatte deres nye, elektriske Vectron-lokomotiver på strækningen den 15. december. Og det er en god nyhed for klimaet:
”Når vi sætter strøm til jernbanen, betyder det, at der kører færre dieseltog, og vi udleder mindre CO2. For os i Banedanmark er det endnu en milepæl i arbejdet med at elektrificere den danske jernbane” siger programdirektør i Banedanmark," Jette Aagaard.
De fleste tog kører på el
Størstedelen af de tog, der ruller ud på strækningen, vil fremover være eltog. Tog til og fra Kalundborg vil dog køre på diesel, da de forberedende elektrificeringsarbejder fortsat er i fuld gang mellem Holbæk og Kalundborg. Forventningen er, at eltog kan blive indsat på den strækning fra december 2027.
Det er dog et vigtigt skridt, at de første eltog nu kan rulle ud mellem København og Holbæk.
”Vi glæder os til at byde kunderne velkommen i vores eltog på strækningen mellem Holbæk og København. Vi indsætter primært vores Dobbeltdækker-vogne og vores nye ellokomotiver, der byder på masser af siddepladser, og som udgør noget af vores mest driftsstabile materiel,” siger Per Schrøder, driftsdirektør hos DSB.
Læs mere om elektrificeringen af den danske jernbane: Elektrificeringsprogrammet | Banedanmark

Her er vi i gang med at elektrificere
Læs mere om de strækninger vi arbejder på.
Læs mere om strækningerne
Sådan elektrificerer vi jernbanen
Hvad skal der til, før vi kan køre eltog på jernbanen?
Læs mere om processen
Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

Byt minder for skinner til åbent hus
Den 22. juni afholder Banedanmark åbent hus på den historiske ombygning af jernbanen i Aarhus.