Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København

DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.

Renere luft og mindre støj er nu en realitet for passagerer på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. For i dag kører der klimavenlige eltog på strækningen, efter at Banedanmark har gjort jernbanen klar til de eldrevne tog.

Det vil sige, at der langs banen er sat kørestrømsmaster og køreledninger op, som forsyner toget med strøm under rejsen, og  signalerne er gjort klar til kørestrømmen.

"Vi investerer i disse år massivt i jernbanen, og elektrificeringen er en helt central del af fremtiden. Det handler både om køreledninger ude på strækningerne, men også en omstilling fra aldrende dieseltog til moderne elektriske tog. Det får passagererne og beboerne mellem Holbæk og Roskilde nu glæde af. Og udover at toget bliver mere grønt, giver det også hurtigere rejsetider og mulighed for at indsætte mere driftsstabile tog," siger transportminister Thomas Danielsen.

DSB indsatte deres nye, elektriske Vectron-lokomotiver på strækningen den 15. december. Og det er en god nyhed for klimaet:

”Når vi sætter strøm til jernbanen, betyder det, at der kører færre dieseltog, og vi udleder mindre CO2. For os i Banedanmark er det endnu en milepæl i arbejdet med at elektrificere den danske jernbane” siger programdirektør i Banedanmark," Jette Aagaard.

De fleste tog kører på el
Størstedelen af de tog, der ruller ud på strækningen, vil fremover være eltog. Tog til og fra Kalundborg vil dog køre på diesel, da de forberedende elektrificeringsarbejder fortsat er i fuld gang mellem Holbæk og Kalundborg. Forventningen er, at eltog kan blive indsat på den strækning fra december 2027.

Det er dog et vigtigt skridt, at de første eltog nu kan rulle ud mellem København og Holbæk.

”Vi glæder os til at byde kunderne velkommen i vores eltog på strækningen mellem Holbæk og København. Vi indsætter primært vores Dobbeltdækker-vogne og vores nye ellokomotiver, der byder på masser af siddepladser, og som udgør noget af vores mest driftsstabile materiel,” siger Per Schrøder, driftsdirektør hos DSB.

Læs mere om elektrificeringen af den danske jernbane: Elektrificeringsprogrammet | Banedanmark

""

Her er vi i gang med at elektrificere

Læs mere om de strækninger vi arbejder på.

Læs mere om strækningerne
""

Sådan elektrificerer vi jernbanen

Hvad skal der til, før vi kan køre eltog på jernbanen?

Læs mere om processen

Seneste nyt fra Banedanmark