Ni overkørsler på den statslige jernbane er uden bomme

Fredag blev et tog afsporet mellem Tinglev og Kliplev efter at have ramt en lastbil i en af de få tilbageværende sikrede overkørsler uden bomme.
På det statslige jernbanenet er der ni overkørsler uden bomme, hvoraf otte er sikret med et advarselsanlæg. Seks af disse er på strækningen mellem Sønderborg og Tinglev, mens tre er placeret syd for Tønder på strækningen mod Tyskland. Et advarselsanlæg består af blink og klokker, der signalerer til vejtrafikken, at et tog er på vej.
I forbindelse med opgraderingen til det nye signalsystem i første halvdel af 2027 bliver de 6 overkørsler mellem Tinglev og Sønderborg også forsynet med bomme. De tre overkørsler syd for Tønder er planlagt til at få bomme, når der kan køre tog udrustet med det nye signalsystem henover grænsen til Tyskland. Det forventer vi sker i løbet af 2026.
I alle ni overkørsler vil Banedanmark nu sammen med vejmyndighederne undersøge, om der kan gøres yderligere for at forbedre sikkerheden inden de planlagte arbejder ifm. det nye signalsystem.
Resten af de 406 overkørsler på det statslige jernbanenet med passagertrafik er sikret med blink, klokker og bomme.
Derudover er Banedanmark ansvarlig for 322 sikrede overkørsler på privatbaner, hvoraf otte overkørsler ikke har bomme. Det er planlagt, at disse får bomme i 2026.
Til sidst er Banedanmark ansvarlig for 25 overkørsler på for eksempel havnebaner, hvoraf 12 er uden bomme, hvor der ikke kører passagertrafik.
Opgradering i gang siden 2009
Med undtagelse af én jernbaneoverkørsel er samtlige af de overkørsler, som Banedanmark har ansvaret for, sikrede. Den usikrede jernbaneoverkørsel er syd for Tønder mod den tyske grænse og benyttes af fodgængere og cyklister. Også her vil Banedanmark undersøge mulige tiltag, der kan forbedre sikkerheden.
Siden 2009 har Banedanmark arbejdet målrettet på at nedlægge eller opgradere usikrede overkørsler, som hverken havde blink, klokker eller bomme på det statslige jernbanenet.
Når Banedanmark arbejder med opgraderingen af jernbanen, er det med en risikovurdering ud fra hvor meget trafik, der er på strækningen.
Om overkørslen mellem Sønderborg og Tinglev
Fredagens ulykke skete på overkørsel 86 på strækningen mellem Sønderborg og Tinglev. Omkring 4½ km efter Tinglev station og omkring 1 km fra den mindre by Bjerndrup. Strækningshastigheden er 100 km/t. I overkørsel 86 krydser Visgårdvej jernbanen.

Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.

Sønderjysk drejeskive fylder 100 år
Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.

Et fælles ansvar: Tjek træerne
Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.