Millimeterpræcist natarbejde på skinnerne
Det gnistrer i efterårets nattemørke, når sporskiftesliberen er på besøg. Nu er det 88 ton tunge tog tilbage på de danske jernbanespor, hvor det blandt andet kommer til Sønderjylland, Fyn og Vest- og Midtsjælland.
Sporskiftesliberen er et af flere specialtog, som Banedanmark lejer til at vedligeholde de omkring 3000 kilometer jernbane, der er på det statslige jernbanenet. Nu kommer sporskiftesliberen til Danmark for at slibe små revner af sporskifter, så de kan holde længere.
Revnerne i sporskifterne er så små, at de dårligt kan ses med det blotte øje, men er blevet fundet ved de årlige kørsler med Banedanmarks målevogne tidligere på året.
Det er et præcisionsarbejde at slibe revnerne væk, og det udføres af et hold af internationale specialister i samarbejde med de 16 slibehoveder, der sidder på sporskiftesliberen. Sporskiftesliberen sliber sporskifterne med en præcision på 0,3 millimeter, og for at sikre et optimalt resultat sliber toget sporskiftet gentagne gange.
"Slibningen forlænger sporskifternes levetid med flere år, og da et nyt sporskifte koster omkring en million kroner, giver det god mening at slibe sporskifterne. Også fordi at ," siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.
Flere fordele
Selve slibningen foregår ved lav hastighed - mellem tre og ni kilometer i timen, og det enkelte sporskifte skal slibes flere gange. På en nat kan sporskiftesliberen normalt slibe mellem tre og seks sporskifter.
"På en jernbane, der er godt vedligeholdt, har vi færre hastighedsnedsættelser, og det giver mulighed for, at togene kan holde en høj punktlighed. Så når vi sender sporskiftesliberen eller et af dens "familiemedlemmer" ud i sporet, er det med til sikre, at vi dermed får mere jernbane for pengene.
Sliber om natten - klargøres om dagen
Sporskiftesliberen gnistrer og støjer moderat, når den arbejder. For at forstyrre trafikken mindst muligt kører togene fortrinsvis om natten. Om dagen bliver toget så gjort klar til den kommende nats slibning.
Sporskiftesliberen kører efter følgende plan:
29.-30. september: Vojens-Fredericia
30. september-1. oktober: Odense-Slagelse
1.-2. oktober: Korsør-Sorø
2.-3. oktober: Sorø-Ringsted
5.-6. oktober: Sorø-Borup
6.-7. oktober: Ringsted-Borup
7.-8. oktober: Borup-Viby Sjælland
I dagtimerne holder sporskiftesliberen følgende steder:
29. september: Vejle
30. september: Middelfart
1.-7. oktober: Ringsted
Læs mere om sporskiftesliberen og de øvrige skinneslibetog på Banedanmarks hjemmeside
Download pressebilleder af sporskiftesliberen
Kontaktinformation
For yderligere information kan journalister ringe til Banedanmarks pressevagt på telefon 82 34 13 13.