Banedanmark gør klar til grøn elektrificering mellem Aarhus og Fredericia

35 broer skal bygges om mellem Aarhus og Fredericia for at gøre klar til elektrificering af banen.
I april går Banedanmark i gang med at forberede jernbanen mellem Aarhus og Fredericia til elektrificering. 35 broer på strækningen skal bygges om, for at gøre plads til det nye kørestrømsanlæg. Den første bro er på Skanderborgvej syd for Aarhus, hvor vejtrafikken indskrænkes frem til begyndelsen af 2021. 

Miljøvenlige eltog på strækningen Aarhus-Fredericia rykker nu et skridt nærmere. Når Banedanmark den 10. april går i gang med at arbejde på den befærdede bro på Skanderborgvej, tager virksomheden samtidig det første spadestik til en grøn, elektrificeret jernbane. 

”Elektrificeringen giver en lang række fordele for både passagererne og de der bor og færdes ved jernbanen. Elektrificeringen er til gavn for miljøet, fordi eltog udleder langt mindre CO2 end dieseldrevne tog, støjer mindre og giver et bedre miljø ved stationerne og langs banen,” siger Lars Blædel Riemann, områdechef i Anlæg i Banedanmark.

Inden selve kørestrømsanlægget kan opføres, og eltogene kan komme ud at køre, ligger der i de næste tre år et omfattende forarbejde i at gøre plads til det nye kørestrømsanlæg under den 108 km lange stræknings mange broer. Det betyder, at broerne enten skal rives ned og forhøjes eller at sporet skal sænkes under broerne, så toget kan passere.

”Sporsænkningen er et omfattende arbejde, der kræver, at vi tager sporet og dets underlag op på et længere stykke. Derefter graves der ud til det nye spor, og sporet lægges igen på plads,” siger Lars Blædel Riemann.

Reduceret trafik på Skanderborgvej

Broen på Skanderborgvej, som Banedanmark nu begynder at arbejde på, består i virkeligheden af to ældre broer fra 1914 og 1962. Ingen af broerne har tilstrækkelig frihøjde til det kommende kørestrømsanlæg. 

”Derfor river vi den ældste del af broen ned, og erstatter den med en ny bro. Mens vi under den yngste del af broen også sænker sporet. Vi sikrer, at trafikken fortsat kan passere, men trafikken vil være indskrænket til en kørebane i hver retning i hele anlægsperioden,” siger Lars Blædel Riemann.

Arbejdet på broen på Skanderborgvej forventes afsluttet i februar 2021.

Togtrafikken

Til sommer vil togtrafikken mellem Vejle og Aarhus være totalspærret fra den 18.-27. juli 2020. Det skyldes arbejderne på broerne på strækningen. I denne periode kører der togbusser i stedet for tog. Banedanmark anbefaler, at man holder sig opdateret på rejseplanen.dk, hvis man planlægger en rejse.

Læs mere

Du kan læse mere om arbejdet på projektets hjemmeside.