Nyt signalsystem mellem København og Ringsted via Køge Nord udskydes til marts 2023
Et nyt signalsystem på strækningen mellem København og Ringsted via Køge Nord, som skulle tages i brug til december i år, bliver udskudt i tre måneder. Årsagen til forsinkelsen er, at leverandøren af det nye signalsystem på Sjælland skal bruge mere tid på at gøre softwaren klar.
Der kommer til at gå tre måneder ekstra, før det nye signalsystem bliver i taget i brug på endnu en strækning på Sjælland. Det skyldes, at leverandøren Alstom, som står for at udvikle systemet, har meddelt Banedanmark, at der skal bruges længere tid på at gøre softwaren klar til at kunne bruge det nye signalsystem på strækningen mellem København og Ringsted via Køge Nord. Derfor kan strækningen først tages i drift i marts 2023.
Banedanmark holder derfor fast i det nuværende system på strækningen, indtil der er sikkerhed for, at det nye system er tilstrækkeligt modnet til at kunne garantere en ordentlig service.
Udskydelsen får konsekvenser for den nye køreplan, som skulle træde i kraft d. 11. december. Det nye signalsystem er nemlig en forudsætning for, at forbindelsen mellem Køge og Køge Nord kan tages i brug, og det dermed vil blive muligt at køre tog fra Næstved via Køge og Køge Nord til København. Med meldingen fra Alstom må det udskydes med tre måneder.
Signaldirektør Janus Steen Møller, Signaldirektør i Banedanmark, siger:
"Vi er ærgerlige over, at der går lidt længere tid, før vi kan tilbyde passagererne en hurtigere og mere sammenhængende forbindelse på Sjælland. Men leverandøren har meddelt, at de er blevet forsinket med at gøre software klar til at tage strækningen i brug til tiden, og det helt nødvendigt, at systemet har en ordentlig kvalitet, da det ellers går ud over passagererne” siger Janus Steen Møller.
I DSB forklarer informationschef Tony Bispeskov, at den udskudte ibrugtagning af det nye signalsystem betyder, at den eksisterende køreplan videreføres i tre måneder.
”Når Banedanmark melder, at det nye signalsystem er klar, overgår vi hurtigst muligt til den nye køreplan, hvor vi introducerer et togsystem med regionaltog mellem Nivå, København H og Næstved via Køge,” siger han.
I mellemtiden kører DSB således:
- Regionaltog mellem Nivå og København H.
- Regionaltog mellem Køge og Næstved.
- Hurtigtog mellem København H og Nykøbing F standser nøjagtig som i dag på Ny Ellebjerg og Køge Nord. Den planlagte rejsetidsgevinst på seks minutter ved ikke at standse på de to stationer bortfalder.
- De supplerende myldretidstog mellem København H og Næstved via Køge Nord bortfalder.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).