Årets første varsel om sne og storm

Alle strækninger er åbne for normal drift, men fortsat risiko for forsinkelser
Opdateret 4. januar klokken 12.30.
De strækninger i Jylland, hvor togtrafikken har været indstillet på grund af snestorm, er nu åbne igen. Der vil dog formentligt stadig være forsinkelser resten af torsdagen, så tjek Rejseplanen og MitTog-appen.
2024 begyndte med varsel om sne og storm, og det var især Nord- og Midtjylland, som blev ramt. Og selvom Banedanmark var forberedt på frost, sne og kulde, var togdriften stærkt påvirket:
”Banedanmark er forberedt til snestorm sammen med jernbanevirksomhederne. Vi følger altid DMI’s vejrprognoser, og når vinteren viser tænder, er vi klar med opvarmede sporskifter og kolleger, der kan fjerne de op til 15 kg tunge isklumper, der sætter sig fast i sporskifterne,” siger områdechef i Trafik, Nicolai Smidt Sigsgaard.
Trafikken indstilles på følgende strækninger indtil kl. 12 torsdag den 4. januar:
Aarhus-Herning
Vejle-Struer
Struer-Herning
Aarhus-Struer (via Viborg)
Aarhus-Aalborg
Aalborg-Aalborg Lufthavn
*Nogle af strækningerne vil være lukkede indtil torsdag morgen. Tjek derfor løbende Rejseplanen og Mit Tog.
Der indføres timedrift på følgende strækninger indtil klokken kl. 12 torsdag den 4. januar:
- Fredericia-Aarhus (Lyntog og regionaltog aflyses, mens IC-togene kører)
- Aalborg-Frederikshavn
- Herning-Skjern
- Esbjerg-Holstebro
- Kystbanen (halvtimesdrift)
- Der er reduceret drift på flere sjællandske strækninger
Tjek rejsen på MitTog eller Rejseplanen.
Siden opdateres løbende.
Læs mere om, hvordan Banedanmark gør klar til vinteren: Sne og frost i sporet | Banedanmark

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.

Højsæson for sporarbejder
Påsken betyder som altid travle dage på Banedanmarks mange anlægsprojekter. I fridagene er der færre passagerer i togene og derfor flere folk, der arbejder i sporet.

Underjordiske kabler skal sikre strøm til eltog nord for Limfjorden
Banedanmark fører et 450 meter langt rør under Limfjorden og trækker kabler for at forsyne det fremtidige kørestrømsanlæg nordpå.