Jernbanen gøres i disse år klar til fremtidens tog

I 2025 arbejder Banedanmark på en række store projekter, der skal forny og opgradere jernbanen, så den kommer i god form og bliver klar til at tage imod de nye tog. Få overblik over dette års store projekter på jernbanen hér.

Den danske jernbane gennemgår en kæmpe transformation i disse år. Slidte og gamle spor skiftes ud, banen elektrificeres og gammel udtjent signalteknologi erstattes af ny digital trafikstyring. 

Og det høje aktivitetsniveau på jernbanen fortsætter i 2025. Områdechef i Banedanmark, Martin Jonassen siger:

”Jernbanen er en stor byggeplads i disse år – det gælder også i 2025, hvor Banedanmark går i gang med en række store projekter, for at gøre banen klar til at tage imod fremtidens tog. Det gælder fx i Aarhus, hvor vi begynder den store ombygning af Aarhus Hovedbanegård, der skal gøre den klar til el-tog. Og på banen mellem Skjern og Holstebro skal sporet fornyes og forberedes til Midtjyske Jernbaners nye batteritog.”

Sporfornyelserne fortsætter også andre steder i landet, hvor skinner, sveller, sporskifter og skærver skiftes ud. I 2025 gennemfører Banedanmark bl.a. et stort sporfornyelsesprojekt på Høje Taastrup Station og på en af S-banens travle strækninger ml. Svanemøllen og Hillerød skal sporene også fornyes. 

Arbejdet påvirker naboer og togpassagerer

Den store anlægsaktivitet på jernbanen kan mærkes – både lokalt, hvor arbejdet finder sted og i det sammenhængende system, som jernbanen udgør. Martin Jonassen siger:  ”I Banedanmark er vi meget bevidste om, at vores projekter fylder på jernbanen i disse år. Det kan ikke undgås, når vi er i gang med en historisk stor opgradering af det danske jernbanenet. Projekterne påvirker bådenaboer til banen, der kan opleve støjende arbejder og togpassagerer, der vil opleve ændrede tider og perioder med togbusser. Vi håber derfor på lidt ekstra tålmodighed, mens vi bygger banen bedre til gavn for os alle sammen.”

Hvis du er nabo til jernbanen, vil du blive informeret om arbejdet med breve og sms’er og via lokal skiltning. Banedanmark opfordrer togpassagererne til at planlægge rejsen på Rejseplanen, der opdateres med alle ændringer. Det er desuden muligt at holde sig opdateret hos sin jernbanevirksomhed eller trafikselskab. 

Læs mere om årets store bane-projekter her.

 

Stort jernbane-puslespil i Aarhus begynder

Et af årets store baneprojekter er ombygningen af Aarhus H, der skal gøre jernbanen i Aarhus klar til at tage imod fremtidens el-tog. Projektet begynder til foråret og kaldes for ”Aarhus Helhedsløsning”, da det dækker over flere forskellige projekter, der gennemføres samtidig.

De mange projekter på Aarhus H er vigtige brikker i det store puslespil, der skal gøre det muligt at køre el-tog til Aarhus og Aalborg ultimo 2026. Der skal bl.a. ombygges og fornyes spor, forlænges perroner og ombygges broer, så der bliver plads til kørestrømsanlæg til el-togene og der er skal udrulles et nyt digitalt signalsystem.

I de seneste år har Banedanmark arbejdet intensivt på at elektrificere strækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg. Store dele af strækningen er allerede udstyret med master og køreledninger, og i Aalborg er arbejdet med at rejse master til køreledningerne netop begyndt.

Fakta: Aarhus H


Hvad skal der laves?
Aarhus Hovedbanegaard skal ombygges og gøres klar til el-tog. 

Hvornår? Fra marts 2025 til udgangen af 2026. 

Hvad betyder det for togtrafikken? Det er nødvendigt at lukke flere spor på Aarhus H for at kunne gennemføre arbejdet, hvilket betyder nedsat kapacitet på stationen. Passagerer opfordres til at planlægge rejsen på Rejseplanen. 

 

Batteritogene kommer!

Som led i den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 blev det i 2021 besluttet at afsætte midler til indkøb af batteritog og etablering af ladeinfrastruktur på henholdsvis Holstebro og Skjern station. 

Og senere i år er det så planen, at de første batteritog skal rulle ud på det statslige jernbanenet, når Midtjyske Jernbaner indsætter deres nye batteritog. 

Inden de nye batteritog kan indsættes, skal jernbanen mellem Holstebro og Skjern dog have en ordentlig overhaling. Skinner, sveller og sporskifter på den enkeltsporede jernbane er slidte og trænger til fornyelse, og samtidig skal sporets bæreevne øges, så det er klart til batteritog, der er noget tungere end konventionelle dieseltog. 

Fakta: Sporfornyelse Skjern – Holstebro


Hvad skal der laves?
Sporet fornyes ml. Skjern og Holstebro, så det bliver klart til fremtidens batteritog.   

Hvornår? Fra marts til midten af juli 2025.

Hvad betyder det for togtrafikken? Jernbanen mellem Skjern og Holstebro er enkeltsporet og det er derfor nødvendigt at lukke banen, mens arbejdet står på. Midtjyske Jernbaner indsætter togbusser på strækningen fra 1. marts frem til den 14. juli 2025. Få mere information hos Midttrafik

 

Ny perron på Kvissel Station

Banedanmark renoverer Kvissel station og bygger en ny perron i standardhøjden på 55 cm. så der bliver niveaufri indstigning ml. perron og toget.

Arbejdet betyder ændringer i køreplanen fra slutningen af juli til slutningen af august. Derudover vil stationen være totalspærret i weekenderne i uge 30, 32 og 34, hvor der i stedet indsættes togbusser. 

Fakta: Kvissel Station


Hvad skal der laves?
Renovering af stationen

Hvornår? Juli-august

Hvad betyder det for togtrafikken? Ændringer i køreplanen og weekender med togbusser. Planlæg rejsen på Rejseplanen og find mere information hos Nordjyllands Trafikselskab.

 

Slidte sporskifter i Snoghøj

I Snoghøj, syd for Fredericia, ligger der 4 travle sporskifter, der er ansvarlige for at fordele togtrafikken på de travle togstrækninger mellem Fyn og Jylland. 

Men travlheden slider naturligvis på sporskifterne og derfor skal de nu udskiftes, så togtrafikken mellem landsdelene også kan afvikles stabilt i fremtiden.   

Udskiftningen er en kompleks operation, da sporskifterne ligger på jernbanebroen hen over den østjyske motorvej. Udover at udskifte sporskifterne skal sporkassen – der er fundamentet under sporet – også fornyes. Samtidig udføres der vedligehold af broen. 

Arbejdet i Snoghøj står på fra slutningen af marts til midten af september. Af hensyn til togtrafikken gennemføres projektet i en kombination af enkeltsporsdrift og kortere totalspærringer i weekender. 

Fakta: Sporskifter ved Snoghøj


Hvad skal der laves?
Udskiftning af fire sporskifter, fornyelse af sporkassen og vedligehold af broen over motorvejen.

Hvornår? Fra slutningen af marts til midten af september. 

Hvad betyder det for togtrafikken? Der arbejdes hovedsageligt i et spor ad gangen. Der vil dog være spærret for togtrafik i kortere perioder i nogle weekender fra foråret til sensommeren 2025. DSB indsætter togbusser, når der ikke kan køre tog. Planlæg rejsen på Rejseplanen. 

 

Nye spor til fremtidens tog

I disse år fornyes slidte skinner, sveller, skærver og sporskifter på jernbanestrækninger i hele landet. Arbejdet er en vigtig del af den løbende vedligeholdelse af jernbanen og betyder, at der fremover vil opstå færre fejl i sporet og dermed større driftssikkerhed.

I 2025 begynder Banedanmark på et større sporfornyelsesprojekt ml. Høje Taastrup og Roskilde. I år er arbejdet koncentreret omkring Høje Taastrup Station inden arbejdet til næste år rykker ud på selve strækningen.

På S-banen er der også blevet slidt godt på skinnerne på en af de travle pendlerstrækninger ml. Hillerød og Svanemøllen, som derfor også bliver fornyet med nye skinner, sveller og skærver. 

Sporfornyelsesprojekterne gennemføres så vidt muligt i et spor ad gangen af hensyn til togtrafikken, men det vil være nødvendigt at spærre sporet i nogle perioder. 

Fakta: Sporfornyelser


Hvad skal der laves?
Slidte skinner, sveller, skærver og sporskifter udskiftes.  

Hvornår?

  • Svanemøllen-Hillerød (S-banen):  Maj-september
  • Høje Taastrup Station: Marts – september

Hvad betyder det for togtrafikken? Fornyelsesprojekterne kan påvirke togtrafikken og i perioder er det nødvendigt at indsætte togbusser. Planlæg rejsen på Rejseplanen. Du kan finde mere information på DSB's hjemmeside.

 

Jernbanen i Sønderjylland og på Fyn bliver digital

Jernbanens gamle analoge signaler og sikringsanlæg er langt ud over deres levetid og fejl i de gamle anlæg er den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. 

Derfor udskifter Banedanmark i disse år de gamle sikringsanlæg med et nyt digitalt signalsystem. Tog og spor udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia. 

Systemet er allerede udrullet på flere strækninger i hele landet og forventes fuldt udrullet i Jylland i 2027. Erfaringerne fra tidligere strækninger viser, at det nye signalsystem - når eventuelle "børnesygdomme" er overstået - reducerer antallet af signalfejl og giver flere punktlige tog.

I foråret kommer turen til to strækninger i det syd- og sønderjyske, hvor Banedanmark sætter det nye system i drift på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov.

Derudover er arbejdet med at installere det nye digitale signalsystem i fuld gang ml. Odense og Svendborg, hvor der i de kommende måneder bl.a. bliver arbejdet med at opgradere udstyret i overkørslerne til det nye system. 

Banedanmark forventer at kunne tage det nye digitale signalsystem på Svendborgbanen i brug i andet halvår 2026. 

Fakta: Nyt digitalt signalsystem Esbjerg-Lunderskov / Bramming-Tønder


Hvad skal der laves?
De gamle slidte signaler langs banen sendes på pension og erstattes af et nyt digitalt signalsystem.  

Hvornår? 21. marts – 21. april 2025

Hvad betyder det for togtrafikken? Der kan ikke køre tog, mens det nye system tages i brug. GoCollective og DSB indsætter togbusser, når der ikke kan køre tog. Læs mere om togbusser på GoCollective hjemmeside og på DSBs hjemmeside. 

Derudover er arbejdet med at installere det nye digitale signalsystem i fuld gang ml. Odense og Svendborg, hvor der i de kommende måneder bl.a. bliver arbejdet med at opgradere udstyret i overkørslerne til det nye system.  Banedanmark forventer at kunne tage det nye digitale signalsystem på Svendborgbanen i brug i andet halvår 2026. 

Fakta: Nyt digitalt signalsystem Svendborgbanen


Hvad skal der laves?
Installationsarbejde i overkørsler og sporskifter. 

Hvornår? Februar 2025 - april 2026.

Hvad betyder det for togtrafikken? Arbejdet er planlagt i 11 weekendspærringer, så det ikke påvirker pendlertrafikken. Mere information på Rejseplanen eller hos GoCollective.

 

Udvidelse af Kong Frederik IX’s bro i Nykøbing Falster

Banedanmark bygger en ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. 

I løbet af 2024 er 28 bropiller er blevet støbt direkte i sundet, og i år fortsætter arbejdet bl.a. med montering af en ny broklap på broen. 

Fakta: Kong Frederik IX’s bro Nykøbing F


Hvad skal der laves?
Kong Frederik IX’s bro skal udvides med et ekstra jernbanespor og en ny broklap.   

Hvornår? Hele året

Hvad betyder det for togtrafikken? Arbejdet kan i kortere perioder påvirke togtrafikken ml. Nykøbing Falster og Nykøbing Falster V. Planlæg rejsen på Rejseplanen. Læs mere på Lokaltogs hjemmeside. 

Seneste nyt fra Banedanmark