§§ 70, 71, 72, 73 og 78 - Infrastrukturarbejde og arbejdskøretøjer

Her finder du svar på spørgsmål til §§ 70, 71, 72, 73 og 78

§ 73

NEJ

Selv om der i SR § 71 punkt 5.4. står: "Arbejdskøretøjer må kun sættes af eller på trafikerede spor, medmindre sporet er spærret, når stationsbestyreren har givet tilladelse til det." er bilag 10 ufravigelig, og man må altså IKKE påsætte et arbejdskøretøj på strækninger, hvor det ikke er tilladt jf. bilag 10, uagtet at sporet er spærret.

Ja det må man gerne.

I § 45 punkt 2.1. står der: ”Togvejseftersynet skal sikre, at der ikke befinder sig køretøjer i den pågældende togvej samt i sporområder, der ligger mellem togvejen og de tilhørende dækningssporskifter og signaler i dækningsstilling.”

Det vil sige, at hvis stationsbestyreren med 100 % sikkerhed ved, at der ikke bliver påsat arbejdskøretøjer i dækningsområdet, der er spærret, kan stationsbestyreren instruere SR-arbejdslederen i, at kortslutningsstroppen skal monteres, så den ikke hindrer signalgivningen for øvrige togveje end til det spor, der er spærret. Dette forudsætter naturligvis, at sporet er spærret på begge sider af dækningssignalet, da kortslutningsstroppen ikke må sidde i et spor, der ikke er spærret.

Nej, det kan det ikke.

Jf. § 2 punkt 2.4.3. er et arbejdsspor et spor, der i en længere periode kun benyttes til infrastrukturarbejde, og hvor arbejdet foregår som særligt arbejde jf. §73 uden stationsbestyrerens medvirken.

Ja, det må en SR-hjælper gerne, men det kræver at SR-arbejdslederen har aftalt dette med stationsbestyreren inden.

Jf. § 3 punkt 12.2. er det SR-arbejdslederen, der udveksler sikkerhedsmeldinger med stationsbestyreren og derfor er det vigtigt, at SR-arbejdslederen fortæller stationsbestyreren, at en navngiven SR-hjælper har tilladelse til at udveksle sikkerhedsmelding om f.eks. omstilling af et sporskifte.