Afsluttet

Om Den nye bane

Danmarks første jernbane, som kan betjene højhastighedstog

I perioden 2010-2019 anlagde Banedanmark en ny dobbeltsporet, elektrificeret højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted over Køge. Banen blev bygget til hastigheder på op til 250 km/t for persontog.

Rejsetidsbesparelser og nye trafikforbindelser 

Den nuværende jernbane mellem København og Ringsted over Roskilde er en af de mest benyttede og vigtigste banestrækninger i Danmark. Banen bliver anvendt af pendlere mellem København og det øvrige Sjælland samt til landsdækkende og international passager- og godstrafik. I dag er strækningen fuldt udnyttet og er blevet en trafikal flaskehals. Ved at bygge den ny bane mellem København og Ringsted over Køge blev det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Som Danmarks første højhastighedsbane er den med til at imødekomme fremtidens transportbehov. Sammen med Køge Nord Station er der skabt et centralt knudepunkt for skift til og fra S-banen. Herfra kører togene til København, Vestsjælland, Fyn og Jylland.

Opgradering af Ringsted Station

For at gøre klar til de to nye spor fra Den nye bane København-Ringsted var nødvendigt at opgradere Ringsted Station, så den var klar til den øgede trafikmængde. Opgraderingen startede i december 2016 og blev udført i stadier for at opretholde togtrafikken bedst muligt.

Danmarks første jernbane, som kan betjene højhastighedstog

I perioden 2010-2019 anlagde Banedanmark en ny dobbeltsporet, elektrificeret højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted over Køge. Banen blev bygget til hastigheder på op til 250 km/t for persontog.

Rejsetidsbesparelser og nye trafikforbindelser 

Den nuværende jernbane mellem København og Ringsted over Roskilde er en af de mest benyttede og vigtigste banestrækninger i Danmark. Banen bliver anvendt af pendlere mellem København og det øvrige Sjælland samt til landsdækkende og international passager- og godstrafik. I dag er strækningen fuldt udnyttet og er blevet en trafikal flaskehals. Ved at bygge den ny bane mellem København og Ringsted over Køge blev det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Som Danmarks første højhastighedsbane er den med til at imødekomme fremtidens transportbehov. Sammen med Køge Nord Station er der skabt et centralt knudepunkt for skift til og fra S-banen. Herfra kører togene til København, Vestsjælland, Fyn og Jylland.

Opgradering af Ringsted Station

For at gøre klar til de to nye spor fra Den nye bane København-Ringsted var nødvendigt at opgradere Ringsted Station, så den var klar til den øgede trafikmængde. Opgraderingen startede i december 2016 og blev udført i stadier for at opretholde togtrafikken bedst muligt.

Linjeføringskort over den nye bane København-Ringsted

TEN-T