Markedsdialog skal finde potentialer for CO2-reduktion i bygge- og anlægsprojekter
Banedanmark har sammen Vejdirektoratet og Bygningsstyrelsen taget en åben dialog med entreprenører, rådgivere og materialeleverandører omkring hvilke CO2-reducerende tiltag, der realistisk kan stilles som krav til vores store portefølje af fremtidige bygge- og anlægsprojekter. Og mulighederne er mange.
Med en målsætning om at reducere Banedanmarks egen CO2 udledning ifm. anlæg, drift og vedligehold med 20-30 % frem mod 2030, skal hver en sten vendes for at sikre, vi kommer i mål. En stor ubekendt faktor i dette arbejde, er den mængde CO2 vores entreprenører og leverandører udleder.
”Vi er i fuld gang med at bygge banen grønnere, så der kan køre klimavenlige eltog. Men vi er samtidig nødt til at bygge og løse vores kerneopgave mere bæredygtigt. Her spiller vores mange entreprenører og leverandører en stor rolle, så det er virkelig glædeligt, at vi sammen kan få et overblik over, hvor vi kan optimere og gøre tingene både smartere og grønnere.” udtaler Peter Jonasson, anlægsdirektør i Banedanmark.
Stor opbakning fra branchen
27 virksomheder deltog i undersøgelsen, og på den korte bane ser det ud til, at der er mange muligheder for at reducere CO2 udledningen en række steder. Særligt genbrug af materialer, designoptimering med efterfølgende reduktion i materialeforbrug samt transportoptimering er nogle af de steder, vores entreprenører og leverandører selv peger på at der over tid kan opnås effekter.
Det indbefatter blandt andet at der kigges på transportlogistikken ifm. jordarbejderne, tomgangskørsel, brugen af emissionsfrie maskiner og værktøj, genbrug af stål, energiforbruget i vores skurbyer, og brug af Life Cycle Assessment (LCA) til at finde alternative byggeprocesser eller materialer.
”Vi vil rigtig gerne stille krav til vores entreprenører, leverandører og underleverandører, men det skal også være realistiske og rentable krav. Det nytter ikke noget, at vi beder om at gøre ting, der i sidste ende rent fysisk, økonomisk eller teknologisk ikke kan lade sig gøre. Markedsdialogen var en oplagt måde at afdække de nuværende muligheder på. Og samlet set viser markedsdialogen, at der er et bredt engagement og interesse for at reducere CO2 udledningen i bygge- og anlægssektoren. Det er i sig selv meget positivt,” fortæller Peter Jonasson.
Markedsdialog udmønter sig i katalog over tiltag og indsatser
Resultaterne af markedsdialogen skal nu analyseres til bunds og efterbehandles af Banedanmark, Vejdirektoratet og Bygningsstyrelsen, og vil indgå i det pågående arbejde med et virkemiddelkatalog, der peger på hvilke helt konkrete tiltag og indsatser, de tre styrelser hver især vil kunne stille som krav ifm. udbud og leverancer.
Se hele Markedsdialogen (PDF)
Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.