Stationerne

I årene frem mod åbningen af den kommende Femern-bælt tunnel får infrastrukturen herunder jernbanen på Sydsjælland og Lolland-Falster et gevaldigt løft, så den er klar til den nye trafikforbindelse ud i Europa. Tunnelen under Femern bælt ventes færdig i 2029, men togpassagerer og pendlere på Sydsjælland og Lolland-Falster får gavn af forbedringerne længe før.

I 2020 opgraderede Banedanmark strækningen mellem Ringsted og Næstved. Denne strækning er nu også elektrificeret, og DSB har siden efteråret 2021 kunne køre med el-tog fra København over Ringsted til Næstved.

I 2026 kommer el-togene også til Falster, når den nye Storstrømsbro er taget i brug. Skinnerne opgraderes på flere dele af strækningen mellem Ringsted og Vordingborg og der etableres et nyt 55 km langt ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen.

Undervejs ombygges og renoveres flere stationer, og der bygges en helt ny station ved Holeby. Vi har desuden:

  • foretaget en større sporombygning på Nykøbing F Station
  • ombygget Nørre Alslev Station, flyttet og forlænget perronerne samt bygget nye gangbroer
  • ombygget Glumsø Station, flyttet og forlænget perronerne og bygget ny gangbro
  • ombygget Vordingborg, forlænget perronerne og bygget ny gangbro
  • ombygget Eskilstrup Station, flyttet og forlænget perronerne samt bygget nye gangbroer
  • ombygget perronerne Lundby Station
  • anlagt en ny station ved Holeby

 

OMbygning af to stationer i 2021

Ny station ved holeby

Visualisering Holeby Station

Ny Station ved Holeby

Banedanmark opfører en helt ny station ved Holeby. Stationen får fire spor, og den vil blive udstyret med en gangbro med elevatorer.

allerede Ombyggede Stationer

Vordingborg Station

Ny station i Vordingborg

Den 28. august 2019 blev den nye station i Vordingborg indviet. Stationen har blandt andet fået nye perronbro med elevatorer, nye perroner og spor.

den nye vordingborg station

Nyheder fra ringsted femern banen