Vi støber 130 meter brodæk i Valby
Torsdag den 16. november sætter Banedanmarks entreprenør Per Aarsleff A/S gang i en døgnstøbning i Valby. Arbejdet omfatter støbningen af brodækket til en ny 130 meter lang dobbeltsporet jernbanebro, der er en del af den niveaufri udfletning.
Støbearbejdet går i gang tidligt torsdag morgen og forventes at tage ca. 28 timer. Støbeprocessen foregår non-stop og må ikke afbrydes af hensyn til at opnå det bedst mulige resultat. Der skal bruges ca. 1400 m3 beton til støbning af brodækket.
Støbearbejdet går i gang tidligt torsdag morgen og forventes at tage ca. 28 timer. Støbeprocessen foregår non-stop og må ikke afbrydes af hensyn til at opnå det bedst mulige resultat. Der skal bruges ca. 1400 m3 beton til støbning af brodækket.
Baggrund for den niveaufri udfletning
I forbindelse med byggeriet af den nye bane mellem København og Ringsted over Køge skal der etableres en såkaldt niveaufri udfletning mellem Ny Ellebjerg Station og Vigerslev Alle Station i Valby. En niveaufri udfletning betyder i dette tilfælde en jernbanebro, som Øresundsbanen kan benytte til at passere over de spor, hvor højhastighedsbanen mellem København og Ringsted skal køre. Løsningen kræver etablering af to nye spor og en sporbærende bro vest for stationen.Mindre ventetid og færre komplikationer
Med den niveaufri udfletning undgår Banedanmark, at der opstår unødig ventetid og komplikationer ved krydsninger mellem den eksisterende Øresundsbane og den nye bane mellem København og Ringsted, når den åbner i december 2018.Seneste nyt om Den nye bane
Vi opdaterer løbende vores hjemmeside med seneste nyt om anlægsarbejdet. Her kan du også tilmelde dig vores naboinformationsservice, så du får nyheder på mail. Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på kobenhavn-ringsted@bane.dk eller på tlf.: 82 34 05 01.