Kongsvang
Hvorfor?
Banedanmark er gået i gang med de forberedende arbejder til elektrificeringen af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus. Det betyder blandt andet, at 34 broer på den 108 km lange strækning skal bygges om, så der bliver plads til det kommende kørestrømsanlæg. Når banen om få år er klar til el-tog, giver det mulighed for kortere rejsetid og mere stabil drift, ligesom togrejsen bliver endnu mere miljørigtig.
Hvad skal vi lave?
Eksisterende bro, Kongsvang skal ombygges for at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrøm i forbindelse med den kommende elektrificering af strækningen Fredericia-Aarhus. Den eksisterende bro er en sporbærende enkeltspændt betonbro opført i 1922.
Hvad betyder det for dig?
Ombygningen af broen betyder at det ikke er muligt, at opretholde banetrafikken på den eksisterende bro (inkl. underførte spor i ombygningsperioden).
Der forventes en længere spærring
Foreløbig omkørselsrute for bløde trafikanter - Kongsvang