Derfor laver vi grøn elektrificering
Banedanmark er i gang med at elektrificere store dele af det danske jernbanenet. Elektrificeringen af jernbanen er til gavn for både miljøet og togdriften. Eltog udleder langt mindre CO2 til atmosfæren, støjer mindre og giver et bedre miljø ved stationerne og langs banen. Derudover giver eltogene mulighed for at køre med højere hastighed end man kan med dieseltogene.
I dag er jernbanenettet kun delvist elektrificeret. Banedanmarks elektrificeringsprogram skal elektrificere yderligere 1.362 km jernbane. I maj 2017 blev den første strækning, den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov, færdig og DSB har siden august 2017 kørt el-tog på strækningen. Vi har også elektrificeret Den Nye Bane København-Ringsted og strækningen mellem Køge Nord og Næstved. Lige nu er vi i fuld gang mellem Næstved og Vordingborg, og bagefter tager vi fat på strækningen mellem Roskilde og Holbæk.
Desuden er det planlagt at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn og Vejle-Struer. Dermed ligger der en langsigtet plan for elektrificeringen af den danske jernbane.
Fordele ved eltog og elektrificering
- Miljø og klimavenlige
- kan køre mellem 160 og 250 km/t
- kan give kortere rejsetider - blandt andet fordi el-tog kan accelerere hurtigere
- mindre støj når togene kører fra stationerne
- mere stabil drift
- lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger